Over de film “O6/05″

courtesy of: Het Volk (19 december 2004)

,,Zelfgenoegzaam Nederland wordt wakker geschud”

Filmmaker Guy Lee Thys over 06/05 van Theo van Gogh

06/05, de laatste film van de vermoorde regisseur Theo van Gogh, heeft zijn première via het internet niet gemist. De film is de afgelopen week zo’n 10.000 keer gedownload. Ook onze krant haalde het 430Mb grote bestand binnen en trok ermee richting filmmaker en enfant terrible Guy Lee Thys.

Guy Lee thys heeft net als Theo van Gogh enige ervaring met extreme reacties op zijn films. Toen Kassablanka uitkwam, was Thys even het voorwerp van een ‘mini-intifada’, ,,maar ik heb dat gedoe – net als Theo – altijd weggelachen.” Over 06/05 niks dan lof. ,,Dit is één van Van Goghs beste films.” Aan 06/05 hebben behoorlijk wat Vlamingen meegewerkt. De titelsong is van de hand van Gentenaar Gabriel Rios, ook Novastar van Joost Zwegers kleurt met Lost and Blown Away de soundtrack en de geluidsband van 06/05 is door Wilfried van Baelen, de wederhelft van Dana Winner, afgemixt in zijn Galaxy-studio in Mol. Guy Lee Thys zit volop in de voorbereidingen van Suspect , een langspeelfilm met Gène Bervoets in de hoofdrol. De afgelopen dagen haalde hij vooral het nieuws met zijn voornemen om à la Michael Moore en in samenwerking met de bedreigde SP.A-senatrice Mimout Bousakla een docu-film te draaien over wat zijn film Kassablanka twee jaar geleden teweegbracht. De in Antwerpen gesitueerde film over de relatie tussen een Vlaamse jongen uit een extreem-rechts milieu en een meisje van Marokkaanse afkomst veroorzaakte zoveel commotie dat de politie undercover in de cinemazalen plaatsnam nadat groepjes allochtone jongeren er systematisch de voorstellingen verstoorden. Een van de Marokkaanse actrices werd op straat uitgescholden voor verraadster, Thys kreeg doodsbedreigingen. ,,Al heb ik daar toen heel hard mee gelachen. Als op café iemand tijdens een hoogoplopende ruzie zegt dat hij je van kant gaat maken, ligt niemand daar wakker van. Zegt iemand die een djellaba draagt hetzelfde, breekt er meteen nationale paniek uit.”

Veel mensen stelden zich bij 06/05 een rommelige, wat amateuristische lowbudgetfilm voor. Dat is de film over de moord op Pim Fortuyn niet geworden.

,,Integendeel. Ik vind dat de film net heel stijlvol is ingeblikt. En zo lowbudget hoefde Van Gogh deze keer ook weer niet te filmen. De prent mocht drie keer meer kosten dan onze Kassablanka . Pakkend is het besef dat je naar een film zit te kijken over een vermoorde politicus, geregisseerd door een man die ondertussen in soortgelijke omstandigheden om het leven kwam. 06/05 is daarmee uitgegroeid tot het verdiende testament van twee mensen die het zelfgenoegzame Nederland wakker probeerden te schudden.” ,,Van Gogh blijft natuurlijk zichzelf. Hier en daar merk je duidelijk dat hij zijn gram wil halen, onder andere door televisiebeelden te gebruiken van politici die Fortuyn enorm zwaar op de korrel nemen. Ik geef Van Gogh daarin overschot van gelijk. Hoe deze pausen van de linkse kerk – die Nederland al vele jaren in een verstikkende wurggreep hielden – Fortuyn hebben zwartgemaakt! Hij nam inderdaad rechtse standpunten in, so what? Maar om hem vervolgens te vergelijken met een nazi, een antisemiet. Walgelijk. Sommige politici zijn veel te ver gegaan. Pas sinds de moord op Fortuyn kijkt Nederland wat vaker in de spiegel. Ik heb er drie jaar gestudeerd. Wij waren zonder pardon de domme Belgen, afkomstig uit het Sicilië van het noorden . En Nederland? Dat was in hun ogen het gidsland waar niks verkeerd liep.”

In de film brengt Van Gogh de moord op Fortuyn in verband met een complot van de Nederlandse inlichtingendiensten en de ontwikkeling van een gevechtsvliegtuig. Was Van Gogh ervan overtuigd dat Fortuyn niet door een geflipte dierenactivist was omgelegd?

,,Net als vele Nederlanders vond Van Gogh het wel heel toevallig dat milieuactivist Volkert minuten na de feiten al door de politie in de boeien werd geslagen. Op hetzelfde ogenblik werd er in Nederland inderdaad gedebatteerd over een deelname aan de ontwikkeling van het Joint Strike Fighter-gevechtsvliegtuig, iets waar Fortuyn vierkant tegen was. Sommige Nederlanders gaan ondertussen nog een stapje verder en insinueren dat Van Gogh misschien wel vermoord werd omdat hij in 06/05 al die eigenaardigheden op een rijtje zette.”

Met je nieuwe docufilm Kassablanka, Antwerpen haal jij jezelf waarschijnlijk ook weer de nodige problemen op de hals.

,,Als je daar rekening mee houdt, kan je op de duur niks meer doen. Wat me opviel aan de soms extreme reacties op Kassablanka, was dat criticasters als Abou Jahjah de film niet hadden gezien. Maar bij allochtonen leeft een zeer sterk clangevoel. Als iemand naar wie ze opkijken een standpunt inneemt, bijvoorbeeld rond mijn film, wordt dat klakkeloos overgenomen. De sociale controle in de Marokkaanse gemeenschap is enorm groot. De kleinste misstap is meteen bij iedereen bekend. Anderzijds tonen ze zich heel verbaasd als er binnen hun gemeenschap een fundamentalist wordt gearresteerd die met semtex in de weer was. Wel, dat noem ik dan schuldig verzuim.” ,,Trouwens, als de Marokkaanse gemeenschap de film Kassablanka echt zo slecht vond, waarom staan ze dan nog steeds voor de Antwerpse videotheken in rijen aan te schuiven om de dvd uit te lenen?”

door Werner ROMMERS

Comments are closed.