Kassablanka revisited

courtesy of: Het Volk (17 januari 2006)

,,Niemand wou de homo en de blote moslima spelen”

Guy Lee Thys vond geen Marokkaanse acteurs voor ‘gevoelige’ rollen

,,Jonge Marokkanen die een rol in mijn nieuwe film willen, zeggen meteen: ik speel genen homo!” Guy Lee Thys over de erfenis van zijn omstreden film Kassablanka, het verhaal van ,,Romeo en Julia in Borgerhout”.

Zijn acteurs werden in elkaar geslagen, zijn actrices op straat uitgemaakt voor hoer. Mensen die betaalden om zijn film te zien, werden bedreigd. Controverse is zelden slecht voor een film, maar de rel rond Kassablanka kreeg wel heel flinke afmetingen. ,,Op de duur telde ik de mails met dreigementen niet meer”, zegt Guy Lee Thys, die de film maakte met Ivan Boeckmans. ,,Ik begon me een beetje Theo van Gogh te voelen. Geen fijn gevoel, want die hebben ze tenslotte vermoord.”

Zoon van Vlaams-Blokker wordt verliefd op moslima met hoofddoek: zó schandalig lijkt Kassablanka (2002) niet. Toch had Guy Lee Thys de heisa kunnen voorspellen. Al van bij de audities waren er problemen. Er werd gezocht naar Antwerps talent van Noord-Afrikaanse afkomst. Dat is er sowieso niet in overvloed, zegt Guy Lee Thys.

Voor twee ,,omstreden” rollen was het helemaal huilen met de pet op. Er daagde niemand op voor de rol van Leilah, de moslima die verliefd wordt op de Vlaamse jongen. ,,In het begin van de film staat dat meisje in de badkamer en zie je heel even een blote borst. Dat ligt blijkbaar gevoelig.” Dat gold ook voor de rol van Rachid, de homoseksuele broer van Leilah. ,,Probeer maar eens een Marokkaanse acteur te vinden die een homo wil spelen. Hij bestààt niet.”

Zijn twee acteurs vond Guy Lee Thys uiteindelijk toch. Babett Manalo speelde moslima Leilah, Alain Van Goethem speelde homo Rachid. ,,Precies die acteurs werd verweten dat zij als Marokkanen beter moesten weten dan in mijn film te spelen. Terwijl Babett eigenlijk een Vlaamse is met een Filippijnse papa en Alain van zeer verre Spaanse afkomst is. Dat bewijst hoe onredelijk het protest tegen deze film was. De actrices van Noord-Afrikaanse afkomst in deze film werden voor hoer uitgemaakt, maar de Marokkaanse acteurs waren helden.”

Toffe stoute macho

Voor filmmaker Guy Lee Thys zwengelden vooral macho’s het protest tegen de film aan: ,,Er kwamen wel Marokkaanse meisjes naar de audities, maar meestal gevolgd door hun vriendje of hun broer. Die zeiden rechtuit: ge moet dat meisje niet nemen, ik ben een betere acteur . Ik heb ook de reacties van jongeren in de bioscoopzaal meegemaakt. Acteur Mo Barich was voor hen de held. Die speelt de rol van Mostafa, de stoute macho die in een dancing wordt buitengezet. Ik herinner me nog dat we Mo thuis gingen ophalen. Zijn bloedmooie zus deed de deur open. Waarom heb je me dat niet verteld, zei ik tegen Mo. Zijn reactie: zijt ge zot, mijn zus in een film spelen?

Guy Lee Thys beseft ook dat hij in Kassablanka met clichés werkt. ,,Eigenlijk is het een politiek heel correcte film. Je ziet bijvoorbeeld geen geweld tegen moslimvrouwen. Ik heb me gefocust op het geweld van neonazi’s. Waarom? Het klinkt misschien naïef, maar ik vind dat je eerst voor eigen stoep moet vegen. Voor mij volgende film Couscous & frites pak ik het anders aan. Je zal wel zien.”

Tom DE LEUR


Comments are closed.